fredag 18 juni 2010

Adlighetens diskreta charm

Det kungliga bröllopet närmar sig med stormsteg. Om cirka 36 timmar tar Danne Westling steget från de dödligas värld, in i det blåblodiga frälset. Rojalist eller inte - bröllopet ger upphov till all möjlig sorts fascination.

Själv har jag hakat upp mig på gästlistan. Nu snackar jag inte om det faktum att allsköns representanter från diverse inhumana diktaturer blivit inbjudna att hänga med Bernadotteklicken på Drottningholm. Kom igen liksom, det där är yesterday's news. Har ni redan glömt när Calle G. frotterade sig i totalitär lyx i Brunei och utgjöt sig över den fantastiska öppenheten i landet anno 2004? Please.

Nej, jag riktar istället mitt fokus på alla de bröllopsgäster vars namn och titlar är så osannolikt von Schnablska att de helt enkelt måste blivit påhittade under en blöt punschkväll i Riddarhusets gästvåning (vete fasen om den finns, men jag inbillar mig att det är där man huserar en lördagskväll om man är adlig). Vad sägs till exempel om Friherre Jan Carl Adelswärd och Friherrinnan Curie Adelswärd samt Baronessan Sybilla von Dincklage? Eller varför inte H.S.H. Prince Hubertus von Hohenzollern och H.S.H. Princess Ute Maria von Hohenzollern?

Jag är stum av häpnad. De frågor som genast oundvikligen dyker upp i huvudet är:

1. Är obskyra, närmast icke-existerande namn ett obligatorium för att bli inbjuden på bröllopsfesten?

2. Kan baronessor som heter Sybilla von Dincklage bajsa?

3. Vad tusan är en friherrinna?

På fråga ett finnes svaret genom att gå igenom hela gästlistan (se länk ovan). Inte ett vanligt svenne-namn så långt ögat kan nå. Fråga två anar jag att jag för alltid får sväva i ovisshet om, men om svaret är ja, krockar det med hela min världsbild. Fråga tre är enligt den evigt tillförlitliga källan Wikipedia en dam som är gift med en fiherre. En friherre är i sin tur
"den näst högsta adliga värdigheten efter greve, men i rang före adliga och kommendörsätter".

Jaha. Man lär sig något nytt varje dag, även om jag inte blev så mycket klokare av den beskrivningen.
Ett är i alla fall säkert: med folk som Erbprinz Hubertus von Sachsen-Coburg und Goth, Prinzessin Kelly von Sachsen-Coburg und Gotha, Erbprinz Alois von und zu Liechtenstein, Sophie I.D. von und zu Liechtenstein och inte minst The Grand Duchess of Luxembourg - är det som upplagt för en riktigt vild och galen fest.