tisdag 18 maj 2010

För kung och fosterland

Läste idag att räkningen för Vickan och Mr Ockelbos bröllop stannar på blygsamma 20 mille. Hans majestät C-G Bernadotte ämnar dock hosta upp hälften ur citat: "egen ficka", som den ädle och frikostige far han är. Nu råkar det visserligen vara vi i den skattebetalande pöbeln som utgör dessa fickor, men enligt Handelns utredningsinstitut kommer bröllopet att generera säkert en miljard i extraintäkter.

Detta är såklart ett bra argument - inte bara för de monarkivurmare som inte vill annat än att ösa pengar på kungabröllopet. Men om man har i åtanke att det årliga apanaget till kungahuset ligger på ca 90 miljoner (och säkert blir det mer inom kort när brudparet börjar yngla av sig- tänk bara på vad all denna kunglig hovleverantörlevererade barnmat måste kosta!) ter sig en liten fjuttig miljard som en fjärt i rymden. När jag slutar mina dagar som skattebetalare har jag med all säkerhet pyntat in långt mer till Bernadotterna än vad alla de där lila mazarinerna, monarkkaffet och vulgoporslinet förmår ge mig i avkastning den 19 juni.

Men alltså, jag är inte bitter. Såg på Blocket att man kan hyra ut sin lägenhet för 6000:- natten under kungabröllopet. Med mina egna beräkningar kommer jag med andra ord gå plus-minus-noll om jag hyr ut min lya för ca 40 000 spänn för hela helgen. Det finns säkert någon galen rojalist eller stenrik tysk som är villig att betala. Och lite ocker har väl ingen mått dåligt av...