fredag 21 maj 2010

Webtesten - Den fjärde statsmakten

SvD har som första tidning ut i årets valrörelse lanserat det traditionsenliga webtestet på partisympatier - Valkompassen. Ni vet, ett sånt där man klickar i x antal påståenden på skalan "instämmer helt" till "instämmer inte alls" och voilá! får ett färdigpaketerat svar på vilket parti man ska lägga sin röst i höst. Testen brukar vara av varierande vetenskaplig tyngd. Men SvD:s valkompass har med resultaten den genererar orsakat ett smärre ramaskri i den politiska blogosfären.

Sossar blir vänsterpartister, centerpartister blir kristdemokrater, moderater blir folkpartister... AHH! KAOS!

Förutom det uppenbart skandalösa i att kompassen slår så våldsamt fel (hur tusan kan en moderat bli folkpartist??!!), kan vi nu bara spekulera i omfattningen på konsekvenserna av detta test för valresultatet. Upprörda bloggare varnar för hur vilseledande resultat kan locka över "deras" väljare till FEL parti och uppmanar samtidigt allmänheten att utöva påtryckningar mot Svenskans redaktion att ta bort denna sataniska enkät. Alltmedan skaparna av SvD-testet känner en svällande känsla av hybris slå rot i deras sinnen, gödd av all den vikt politikersverige fäster vid deras ödesmättade test...

Men men.. alldeles obefogad är väl inte kritiken. Barometern visade exempelvis att jag är 57 % sverigedemokrat. Detta trots att jag svarade "instämmer helt" på påståendet "invandring berikar Sverige". Något märkligt viktade svar kan tyckas, då den som klickar in på SD:s valmanifest kan se att partiet anser att i stort sett de flesta problem i samhället på ett eller annat sätt kan härledas till invandringen.

Nu oroar ni er säkert för att jag genast börjar luta åt det bruna hållet, givet denna 57%-iga indikator på min sverigedemokratiskhet. Men jag kan nog drista mig till att begära att omgivningen bör ha lite större tilltro till att mitt egna omdöme väger lite tyngre än min benägenhet att hjärntvättas av ett webtest. Det kanske även bloggande politiker borde ha till gemene väljare och test-tagare...