onsdag 2 december 2009

Gudrun - kvinnan, myten.

Idag kan man läsa i diverse tidningar att Gudrun Schyman ställer upp i Tv4:s dansprogram Let's Dance. Figurerandes i ett silverlaméfodral och med sin manlige danspartner i ett stadigt slipsgrepp (vad annars?), intar fru Schyman en triumferande pose på reklambilden. Inte utan anledning: jäkligt smart drag från en ledare av ett parti vars opinionssiffror sjönk lika fort som de steg. Programmet - omåttligt populärt i den svenska medelklassvennebananmyllan - kommer sändas under våren och således under bästa valrörelsetid. Let's Dance, som bänkar en långt större andel av kreti och pleti i sina Karlstadssoffor än Agenda eller Rakt på med KGB (may it rest in peace) nånsin kunnat drömma om, har alltså en potentiell genomslagskraft som borde få både Fredrik R. och Måd O. att dra på sig steppjucken igen.

Gudrun är en riktig PR-queen och vet hur en slipsten ska dras. I en värld av sansade politiker med luddiga budskap, sticker fru Schyman ut som en Helmut Kohl med läppstift. Det må vara det ena mer ogrundade påståendet efter den andra eller en metafor som är ungefär 50 kilometer över gränsen (vi minns alla den numera legendariska jämförelsen mellan svenska män och talibaner), men hon vet definitivt hur man syns.

När det kommer till gemene mans partiuppfattning har sakpolitik ofta en underordnad roll i förhållande till lösa associationer och bilden av enskilda politiker. Reinfeldt lyckades till exempel lika framgångsrikt med lanserandet av Nya Moderaterna, som att kapsla ut bilden av sig själv som den perfekte företrädaren för detta nya folkhemsparti: en vanlig snubbe från förorten, familjefar, tunnhårig och en jävel på att laga korvgryta. Ljusår ifrån stela byråkrater som Bosse Lundgren.

Gudrun Schyman vet att lika många som anser henne vara en rabiat radikalfeminist, tycker att hon är en "rätt skön kärring". Ett gästspel i lek-TV kan mycket väl vara det som pushar FI:s blygsamma fjuttprocent upp mot 3-procentsvallen. Sist krävdes faktiskt bara att en skäggig ex-Abbamedlem hostade upp en mille till en annons i DN för att partiet skulle få sig en ordentlig uppsving i opinionssiffrorna. Denna gång kanske Gudruns trippande näbbstövlar och några avancerade salsamoves räcker för att nosa Jimpan Å. i baken.